PRESSEMEDDELELSE


Stort fokus på opbygning af eksport i 2015/16 øger forventninger til fremtiden hos A/S Bryggeriet Vestfyen.

En større eksportaftale til Kina er landet og de første containere er netop sendt af sted. Det danske marked for øl og sodavand er presset og priskonkurrencen er hård. A/S Bryggeriet Vestfyen har i det seneste år haft fokus på at udvikle eksport af øl, som et ekstra ben at stå på.

A/S Bryggeriet Vestfyen har netop offentliggjort regnskabet for 2015/16. Resultatet blev et overskud før skat på 2.090 t.kr. mod sidste års overskud på 3.478 t.kr. Resultatet må isoleret set betegnes som ikke tilfredsstillende, men skal dog ses i lyset af årets såvel negative som positive omstændigheder, som adm. direktør Poul Mark udtaler det.

Det danske marked for øl og sodavand er præget af usædvanlig hård priskonkurrence fra mærkevareleverandørerne. Samtidig blev sommeren 2016, og juli måned i særdeleshed, en af de værste sommermåneder bryggeriet har oplevet.

Året har på den modsatte side skabt lys for retningen og forventningerne til de kommende år, med de strategiske tiltag som er sat i gang i det forgangne år.

Indenfor specialøl, hvor bryggeriet er en Danmarks absolut førende og toneangivende udbydere, har vi styrket vores position yderligere. Dels med etableringen af Bryggeriet Frejdahl-brandet, ligesom Willemoes, der er bryggeriets flagskib indenfor specialøl, har gennemgået en større revitalisering, som ikke mindst har åbnet op for mulighederne for Willemoes også på eksportmarkederne.

Bryggeriet har i det forgangne år investeret væsentligt i opbygning og etablering på eksportmarkedet. Resultatet af indsatsen var ventet tidligere på året, men vi er nu i gang på flere markeder i såvel Sydeuropa som Asien. Og i oktober 2016 har bryggeriet, under stor mediebevågenhed, underskrevet en eksportaftale med en af de største grossister i Kina på netop Willemoes samt Støckel og Vestfyen mærkerne, som har udsigt til at kunne blive rigtig stort.

Herudover har bryggeriet samtidig landet endnu en stor sodavandsordre til en detailhandelskunde i Danmark, som starter op i februar 2017.

Samlet set ser vi os derfor godt rustet og klar til at gå de kommende år i møde med positive forventninger til udviklingen i både omsætning og indtjening, udtaler Poul Mark afslutningsvis.


Kontakt

Poul Mark, Adm. direktør, tlf. 64 71 10 41, pm@bvmail.dk