Choose language

Produktnyheder

12. februar 2024 · 5 minutter

Vestfyen med stor ændring

Mere end bare Vestfyen

Siden 1885 har Bryggeriet Vestfyen brygget øl i Assens. I starten var det med fokus på bayersk øl og hvidtøl, men sidenhen er produktionen udvidet til mange forskellige slags specialøl og sodavand.

“Bryggeriet Vestfyen” er én fortælling. “Vestfyen” er en anden. Men sådan mener vi ikke det bør være. Mange kender os, men mange er ikke klar over at vi er Danmarks fjerdestørste bryggeri og en af de største specialølsproducenter i landet. Den fortælling ønsker vi at få ud. Vestfyen brandet har nemlig en relativt høj kendskabsgrad, men øldrikkere har ikke noget dybdegående kendskab til vores bryggeri og produktion i Assens – det til trods for at vi har produceret øl i næsten 140 år.

I dag er vi ikke blot Vestfyen Pilsner og Vestfyen Classic. Vi er også Willemoes. Vi er Frejdahl. Vi er Indslev Bryggeri, og vi er Ugly Duck. Mærker som mange kender, men som få ved kommer fra os.

Det vil vi ændre på.

Og det gør vi med et nyt design, der omfavner fortællingen om Bryggeriet Vestfyen.

”Vi har vores eget brand, Vestfyen, som rigtig mange forbrugere faktisk kender, men vi fandt ud af, at vi var nødt til at gøre noget ved brandet, så det ikke druknede i mængden af alle de andre brands, som er på markedet.” – Adm. Direktør, Jette Andersen.

I samarbejde med det anerkendte Odense-baserede reklamebureau Nørgård Mikkelsen, har vi derfor fået udviklet en nye designretning, et nyt logo, og en ny fortælling om Vestfyen.

Fortællingen er vigtig

Vi foretog forbrugerundersøgelser der viste at forbrugerne reagerer rigtig godt på fortællingen om det store bryggeri, der har kompetencer som et specialølsbryggeri. Det viste os at det faktisk gør en forskel, når vi fortæller dem, at det faktisk er os, der laver Willemoes, Frejdahl osv.

Netop derfor vil historien om Vestfyen og vores specialøl også få en stor rolle i kommunikationen. På det nye design fremgår således denne tekst:

Vi har det i blodet, herude på Vestfyn. Her, hvor vi laver specialøl som Willemoes, Indslev og Frejdahl, har vi også brygget den øl, du står med nu. En ny Vestfyen med mere end 135 års specialviden som den ekstra ingrediens. Skabt af ølsjæle, brygget til at nyde.

Kendte kategorifarver i ungdommeligt look

Det nye design har en skarp og stærk opbygning. Hver variant bærer et farvevalg som er nøje overvejet, og som hos forbrugerne skaber en ræssonans til stilarten.

Langs dåsekanten ses en lysere farve, som også går igen i bunden af dåsen for at give farverne et kontrastspil. Under den farvede kant i toppen står øllets stilart også angivet.

Det lille emblem over logoet er det gamle tårn på bryggeriet, der for mange år siden indgik i logoet, og som er blevet fundet frem fra gemmerne for at integrere den historiske del i den nye fortælling. Årstallet 1885, som er bryggeriets fødselsår, står også angivet her. I baggrunden ses grafiske humle-elementer. Humlen er én af grundingredienserne i øllet og er således også vigtig for øllets kvalitet som kendetegner Vestfyens øl.

Og så er vi tilbage til teksten som beskrevet tidligere – fortællingen om den nye Vestfyen øl, du står med i hånden. Den står angivet under logoet.

”Vores brygmester Christoph Behncke har brygget helt fantastisk øl, så vi vidste godt, vi måtte gøre en indsats for at få kvaliteten af øllene og designet til at passe sammen. Vi tror på, at blandingen af det nye og opdaterede design på dåserne og den velsmagende øl vil lokke både gamle og nye forbrugere til at prøve øllene.” – Michael Thustrup, Salgsdirektør..

Nyt logo

Måske lægger du allerede nu også mærke til noget anderledes med logoet? Som et led i designoptimeringen har vi nemlig også finjusteret vores logo og gjort det mere moderne. Det tidligere logo var ved at blive en smule gammeldags, tungt, og svært at læse. Herunder ses det gamle logo samt det nye.

3 nye specialøl på vej

I forbindelse med den nye revitalisering af Vestfyen kan vi også med glæde offentliggøre tre helt nye Vestfyen specialøl, som netop skal styrke fortællingen om at Vestfyen også laver god specialøl.

Der er tale om Vestfyen Blond Ale, Vestfyen NEIPA og Vestfyen IPA.

Info

5 nye Vestfyen øl i nyt design

  • Lanceres i uge 5, 2024 i Fleggaard
  • Vestfyen Pilsner og Vestfyen Classic lanceres i 18 x 33 cl. dåse forpakning
  • Vestfyen NEIPA, Vestfyen IPA og Vestfyen Blond Ale lanceres i 12 x 33 cl. dåse forpakning
  • Der er på nuværende tidspunkt ikke aftaler med danske kunder, men det forventes at komme i løbet af året

Share article

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.